Aby uzyskać osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany należy podjąć kilka prostych kroków. Pierwszym krokiem jest zakup wybranego zestawu. Już na początku należy wybrać zestaw obsługujący podpis oraz określić okres jego ważności. Własny e-podpis można uzyskać na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, jednak po tym okresie, zawsze można odnowić jego termin ważności. Po dokonaniu płatności wybrany zestaw zostanie przesłany na wskazany adres. Najczęściej zestaw zawiera oprogramowanie, czytnik oraz karta kryptograficzna. Po otrzymaniu przesyłki niezbędna będzie instalacja na komputerze otrzymanego oprogramowania, który będzie obsługiwał podpis kwalifikowany.
Prawidłowa instalacja jest niezbędna, by podpis działał, ale nasi klienci nie muszą się tym martwić, ponieważ w razie potrzeby oferujemy pełną usługę instalacji. Po wykonaniu tej czynności, jednym z najważniejszych elementów uzyskania własnego e-podpisu jest potwierdzenie własnej tożsamości. W tym celu należy udać się do naszej siedziby, gdzie wykwalifikowany pracownik sprawdzi wszelkie wymagane dane. Na spotkanie należy zabrać ze sobą konieczne dokumenty. Przede wszystkim należy mieć ze sobą dokument tożsamości. Może to być dowód osobisty, paszport lub karta stałego pobytu. Oprócz tego trzeba zabrać potwierdzenie zakupu (fakturę). Po instalacji oprogramowania system może wygenerować niezbędny dokument.
Sama wizyta w siedzibie nie powinna zająć dużo czasu. Wystarczy 15-20 minut. W tym czasie pracownik szybko sprawdzi dane. Ma to na celu potwierdzenie tego, że dana osoba nie podszywa się pod kogoś innego. Jeżeli zestaw jest już zainstalowany, a spotkanie potwierdzające tożsamość przebiegło pomyślnie, podpis kwalifikowany jest gotowy do użytku. Na wybrany okres od 1-3 lat można korzystać z niego dowolnie bez żadnych ograniczeń. Niedługo przed upływem terminu ważności, warto odnowić swój podpis, aby nie utracić ciągłej możliwości korzystania z niego.
Elektroniczny podpis kwalifikowany jest zabezpieczony, dzięki czemu bardzo trudno go podrobić. Trzeba jednak uważać, aby nie zgubić swojej karty. Mimo tego, że jest zabezpieczona kodami PIN oraz PUK, nie należy lekceważyć utraty katy. W takiej sytuacji trzeba bezzwłocznie skontaktować się z centrum certyfikacji, aby podpis został unieważniony, a niepowołana osoba nie mogła z niego skorzystać.
Osobisty e-podpis to idealne rozwiązanie dla wszelkich formalności wykonywanych drogą elektroniczną. Jest on równoznaczny z podpisem odręcznym i ma pełną moc prawną, a przy tym jest niezwykle wygodny w użytku i trudny do sfałszowania. Każdy dokument podpisany e-podpisem kwalifikowanym daje pewność, że po złożeniu podpisu, nikt już nie ingerował dokument i nie może zmienić np. zawartej na nim umowy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania na temat e-podpisów
- Co to jest elektroniczny podpis kwalifikowany?
Elektroniczny podpis kwalifikowany zastępuje podpis własnoręczny i jest tak samo pełnoprawny. Stosowany jest do podpisywania umów czy dokumentów przesyłanych do Urzędów, ZUS-u, czy kontrahentów w biznesie. Osobisty e-podpis przypisany jest tylko jednej osobie i można go złożyć na dokumencie tylko przy zastosowaniu bezpiecznych urządzeń, wzbogaconych o stosowne oprogramowanie.
- Jakie dokumenty można podpisać elektronicznym e-podpisem?
Podpis kwalifikowany można stosować przede wszystkim przy wymianie dokumentów administracyjnych np. z ZUS czy US. Oprócz tego e-podpis służy podpisywaniu umów cywilno-prawnych, faktur elektronicznych, czy składaniu zleceń na aukcjach i w przetargach elektronicznych. Kwalifikowany podpis sprawdzi się także przy uwierzytelnianiu transakcji bankowych.
3. Gdzie mogę uzyskać podpis kwalifikowany?
Podpis elektroniczny można nabyć w naszym sklepie elektronicznym lub bezpośrednio u producenta Eurocert. Należy jednak pamiętać, że wymagane jest wykonanie kilku kroków, w tym potwierdzenie tożsamości w wyznaczonym oddziale.
4. Jak długo ważny jest elektroniczny podpis?
Podpis kwalifikowany Eurocert można wykupić na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat. Przed momentem upływu terminu warto go odnowić, aby nie utracić ciągłej możliwości korzystania z podpisu.
5. Jak sprawdzić termin ważności certyfikatu e-podpisu?
Można tego dokonać poprzez oprogramowanie zainstalowane na komputerze. Zawiera ono wszelkie dane i niezbędne informacje na temat osobistego certyfikatu, w tym również jego datę ważności. Warto o tym pamiętać, by móc we właściwym czasie odnowić swój podpis.
6. Jak nabyć podpis kwalifikowany?
Aby uzyskać osobisty elektroniczny podpis, wystarczy podjąć kilka prostych kroków. Pierwszym jest zamówienie odpowiedniego zestawu podpisu w naszym sklepie internetowym z określeniem wybranej daty ważności. Następnie na wskazany adres zostanie przesłany niezbędny zestaw do obsługi podpisu. W zestawie będzie dołączone oprogramowanie, które należy zainstalować w komputerze. W razie potrzeby oferujemy pomoc w instalacji. Istotnym elementem uzyskania podpisu kwalifikowanego, jest potwierdzenie tożsamości klienta, by uniknąć ewentualnego podszywania się pod kogoś innego. Po poprawnej instalacji oprogramowania i weryfikacji tożsamości, elektroniczny podpis jest gotowy do użytku.
7. W jaki sposób mogę dokonać weryfikacji swojej tożsamości?
Weryfikacji tożsamości można dokonać w naszej siedzibie. Na spotkanie należy zabrać niezbędne dokumenty. Konieczny będzie dokument tożsamości np. dowód osobisty, paszport lub karta stałego pobytu. Oprócz tego należy zabrać ze sobą dokument potwierdzający zakup e-podpisu. Całe spotkanie potrwa ok. 15-20 minut, w ciągu których wykwalifikowany pracownik potwierdzi tożsamość i wprowadzi wszystkie niezbędne dane do systemu.
8. Czy mogę stosować e-podpis prywatnie, czy tylko służbowo?
Elektroniczny podpis kwalifikowany jest uniwersalny. Podpis zawiera podstawowe dane osoby fizycznej. Dlatego można go stosować zarówno w celach służbowych, jak i w celach prywatnych.
- W jakich krajach mogę się posługiwać swoim e-podpisem?
Podpis kwalifikowany Eurocert jest ważny we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
10. Kto może posługiwać się e-podpisem?
Certyfikat kwalifikowany przypisywany jest tylko i wyłącznie do jednej osoby. W rozumieniu prawnym może go posiadać tylko jedna osoba fizyczna. Podszywanie się pod kogoś innego i korzystanie z podpisu nienależącego do innej osoby, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności do 3 lat.
11. Czy mogę używać swojego e-podpisu na kilku komputerach?
Aby możliwe było korzystanie z e-podpisu konieczne jest oprogramowanie dołączane do zestawu, w trakcie zakupu podpisu. Z podpisu można więc korzystać z każdego komputera, na którym zainstalowano odpowiednie oprogramowanie.
12. Czym są kody PIN i PUK?
Kody PIN oraz PUK są kodami, które zabezpieczają osobisty podpis elektroniczny przed użyciem przez osobę niepowołaną. Każda osoba posiadająca podpis kwalifikowany musi posiadać własne przypisane podpisowi kody.
Kod PIN – ten indywidualny kod konieczny jest każdorazowo przy podpisywaniu dokumentów.
Kod PUK – stanowi dodatkowy kod weryfikacyjny. W momencie zablokowania karty, po 3-krotnym błędnie wpisanym kodzie PIN, wprowadzenie kodu PUK umożliwia odblokowanie karty.
13. Co zrobić, jeśli zgubię swój podpis?
W sytuacji, gdy podpis zostanie zagubiony, trzeba jak najszybciej unieważnić certyfikat, by nikt niepowołany, nie mógł z niego skorzystać. W tym celu trzeba jak najszybciej przesłać zgłoszenie do centrum certyfikacji. Zwykle certyfikat zostaje unieważniony w ciągu godziny od momentu przyjęcia zgłoszenia.
14. Jak odnowić mój e-podpis?
Elektroniczny podpis odnawia się w podobny sposób do założenia własnego podpisu. Należy dokonać zakupu odnowienia, po czym postąpić zgodnie z procedurami. Po zakupie odnowienia uzyskuje się kod odnowienia, który należy wykorzystać w aplikacji. Instrukcja odnowienia powinna zostać dołączona do kodu. Samo odnowienie certyfikatu można więc przeprowadzić bez potrzeby korzystania z punktu partnerskiego. Certyfikat można również odnowić w siedzibie firmy partnerskiej Eurocert.
- Czym jest dodatkowa usługa kwalifikowanego znacznika czasu?
Usługa „Kwalifikowanego Znacznika Czasu” umożliwia nadanie dokumentowi oznaczenia, potwierdzającego dokładną datę oraz godzinę, w którym dany dokument został podpisany. Oznaczenie jest bardzo wiarygodnym elementem, ponieważ pochodzi prosto do Dostawcy Usług Zaufania Eurocert, a nie samego systemu komputera. Taka dodatkowa usługa jest szczególnie dobra ze względu na skutki prawne „daty pewnej” według Kodeksu Cywilnego. Oprócz tego zyskujemy pewność integralności dokumentu, co oznacza, że nie został on zmieniony od momentu podpisania oraz prawidłowego datowania.